انبارداری و مواد اولیه و محاسبه بهای تمام شده


انبارداری و مواد اولیه

انبار داری و کنترل موجودی مواد اولیه چیست ؟


انبار داری کافه رستوران به مدیریت و کنترل موجودی مواد اولیه، تجهیزات و کالاهای مورد نیاز کافه رستوران می‌پردازد. این فرآیند شامل ثبت و ردیابی موجودی‌ها، سفارش دهی و تحویل دادن کالاها به محل کافه است. همچنین به صاحبان و مدیران کافه کمک می‌کند تا مواد اولیه و تجهیزات مورد نیاز را به موقع تهیه کنند و بهترین مدیریت مالی را انجام دهند.

در قسمت باقی مانده های مواد اولیه شما میتوانید انبار گردانی کنید و ببیند از چه موادی چقدر و با چه قیمتی موجود دارید.
این به شما در خرید و فروش محصولاتتون کمک بسزایی خواهد کرد.
برای مثال شما در نظر بگیرید که یک مواد اولیه دارید که موجودی زیادی دارد و با قیمت زیادی هم خریداری شده است. این یعنی سرمایه گذاری کاذب دارید. پس شما با مشاهده میزان موجودی میتوانید نسبت به فروش بیشتر مشتقات آن محصول تمرکز زیادی کنید.
پس نمایش باقی های انبار، در کنترل موجودی مواد اولیه هم تاثیر گذار خواهد بود و شما علاوه بر صفحه ی پیشخوان در این قسمت هم میتوانید که لیست خرید را به مسئول مربوطه ارسال کنید.

همانطور که صحبت شد نرم افزار مالیا دارای یک پنل پیامکی میباشد که دارای آپشن های زیادی است.
یکی از این آپشن ها ارسال پیامک با موضوع اتمام موجودی مواد اولیه به مسئول خرید است. این گزینه کاملا اتوماتیک است و به صورت دستی نیاز نیست وارد شود. همچنین سبب میشود که لیست کاغذی از بین برود و اتلاف وقت برای مشاهده انبار و قفسه ها نیز به حداقل برسد.
ویژگی دیگر این گزینه این است که حتی رقم موجودی باقیمانده هم برای مسئول مربوطه ارسال میگردد تا درمورد میزان خریدش دقت لازم داشته باشد.

میتوان گفت کاست کنترل یا همان کنترل هزینه به تنهایی یک نرم افزار پیشرفته است.
اگر بخواهیم توضیحاتی درباره ی کاست کنترل بدهیم میتوانیم بگوییم که اپراتور میزان و قیمت خرید هر محصول را در مواد اولیه وارد میکند و پس از ایجاد ویژگی مرتبط با محصولات، میتواند قیمت تمام شده محصولات را در قسمت جزئیات محصولات مشاهده کند و طبق آن بر قیمت گذاری آیتم ها تصمیم گیری کند.
مدنظر داشته باشید که سیستم کاست کنترل به صورت لحظه ای تمام تراکنش هارا محاسبه میکند. یعنی پس از هر خرید و ثبت در سیستم قیمت تمام شده ی جدیدی برای هر محصول ایجاد میشود.
در سیستم کاست کنترل کوچکترین جزئیات هر آیتم هم، قابل محاسبه هستند. 

در هنگام تعریف مواد اولیه در بخش انبار داری، پس از ایجاد مواد مورد نظر میتوان به آنها نام و توضیحات را اضافه کرد. با انتخاب میزان سنجش ( گرم، عدد، میلی لیتر) و تعیین حداقل موجودی برای هشدار، مواد اولیه ما ایجاد میشود. پس از هر خرید قیمت و میزان خرید را اضافه خواهد شد که تا سیستم کاست کنترل و حسابداری نیز بتواند وظیفه اش را به درستی انجام دهد.

پس از اینکه مواد اولیه با ایجاد ویژگی به محصولات مورد نظر وصل شد، سیستم به طور خودکار پس از فروش هر محصول همان مقدار تعیین شده از مواد اولیه را از سیستم انبار کسر خواهد کرد و پس از کمتر شدن موجودی مواد اولیه از حد معمول، سیستم در بخش موجودی های انبار و پیشخوان به اپراتور آلارم کاهش موجودی میدهد تا نسبت به تامین مواد اولیه اقدام کنند.

پس از ارسال لیست خرید به مسئول مربوطه و تامین توسط آنها، نوبت به شارژ مواد اولیه میرسد.
در قسمت انبارداری میتوان میزان خرید و قیمت هر مواد اولیه را اضافه کرد و به کاست کنترل در محاسبه کمک کرد. به یاد داشته باشد که در صورت اشتباه و حتی از بین رفتن مواد اولیه، به هر نحوی میتوانید به صورت دستی نیز موجودی مواد اولیه را کاهش دهید.

پس از ایجاد مواد اولیه نوبت به این میرسد که مواد اولیه را با هر محصول لینک کنید.
با تعیین کردن میزان مواد اولیه مورد استفاده برای هر محصول، شما میتوانید محصولات را در سیستم کاست کنترل و کنترل انبار کنترل کنید.
بهای تمام شده ای که توسط کاست کنترل به اپراتور نشان داده میشود، در حسابداری تداخل داده نمیشود. بلکه برای شما به عنوان پیشنهاد نشان داده میشود تا شما خودتان در مورد قیمت نهایی تصمیم بگیرید و در مشخصات محصول، قیمت نهایی را اضافه کنید.

محاسبه خوکار قیمت یک محصول در کافه یا رستوران، به معنای تعیین قیمت نهایی محصول بر اساس هزینه‌های تهیه آن و هزینه‌های مرتبط با فعالیت کافه یا رستوران است.
هزینه‌هایی مانند هزینه‌ی مواد اولیه، هزینه‌ی نگهداری، هزینه‌ی نیروی انسانی، هزینه‌ی اجاره، هزینه‌ی تجهیزات و سایر هزینه‌های مرتبط با فعالیت کافه یا رستوران در محاسبه‌ی خوکار قیمت محصول در نظر گرفته می‌شوند.محاسبه‌ی خوکار قیمت در کافه یا رستوران به مدیران کمک می‌کند تا با توجه به هزینه‌های مرتبط با فعالیت کافه و رستوران، قیمت مناسبی برای محصولات خود تعیین کنند و بهترین تصمیمات مالی را بگیرند.
همچنین، این روش به مشتریان نیز کمک می‌کند تا با توجه به قیمت‌های منطقی و رقابتی، محصولات را ثبت سفارش کنند.

شما میتوانید با استفاده از این بخش از آخرین تغیرات انبار خود خبر داشته باشید. همچنین این بخش جزیات خرید یا ضرر یک مواد را نشان می دهد که شما میتوانید با استفاده از این امکان بسنجید ورودی انبار شما به چه مقدار بوده.
همچنین شما میتوانید با استفاده از این بخش هزینه های خرید مواد خود را به صورت کامل برآورد کنید و به دارایی به عنوان لیست هزینه ارسال کنید.

دیدگاه ها


ارسال دیدگاه

نظرات و پرسش و پاسخ کاربران

دیدگاهی ثبت نشده است شما اولین نفر باشید